Nieuws | Performance With Purpose

PepsiCo voert verder onderzoek uit met traffic lights als voedingsinformatie op haar dranken en voedingsmiddelen in Europa

28-11-2018

PepsiCo kondigde vandaag aan dat het voor zowel haar dranken als haar voedingsmiddelen het interpretatieve kleurcodesysteem gaat testen in verschillende EU-markten. Daarbij wordt de 100g/ml-benadering toegepast die al vrijwillig in het Verenigd Koninkrijk en Ierland werd geïmplementeerd. Het bedrijf was een van de eerste die het “traffic light”-systeem introduceerde in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar het al sinds 2014 in gebruik is. Met deze bekendmaking bevestigt PepsiCo opnieuw haar belofte om Europese consumenten te voorzien van belangrijke en heldere informatie om hen te helpen weloverwogen keuzes te maken op basis van nutriëntenniveaus en de totale energie-inhoud van voedingsmiddelen en dranken.

PepsiCo was een van de bedrijven achter het Evolved Nutrition Label -systeem (ENL), gebaseerd op het bestaande referentie-inname (RI) systeem dat gekend is bij 500 miljoen consumenten in de EU en dat de voedingswaarde weergeeft per daadwerkelijk geconsumeerde portie. De bedrijven achter ENL – The Coca-Cola Company, Mondeléz, Nestlé, PepsiCo en Unilever – erkenden dat het gebrek aan vastgelegde portiegrootte door de EU heeft geleid tot onvoldoende begrip en steun. Wegens gebrek aan wettelijk bepaalde portiegroottes, besloten de bedrijven op 20 november om de ENL-testen te schorsen.

Silviu Popovici, President, PepsiCo Europe Sub-Saharan Africa licht toe:

“We willen de consument nog steeds gedetailleerde voedingsinformatie geven over de voedingsmiddelen en de dranken die ze consumeren. Daarom hebben we besloten om een systeem te gebruiken dat reeds goed ontvangen werd in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en waarbij de kleurcodering gebaseerd is op de voedingswaarde per 100 g/ml in plaats van portiegrootte. We vertrouwen erin dat dit systeem consumenten in andere Europese marken zal helpen om de voedingsinformatie sneller en volledig te begrijpen.”

“Het blijft ons doel om samen met andere belanghebbenden te werken aan een EU-breed interpretatief front-of-pack etiketteringssysteem en we staan ervoor open onze inzichten van de testen te delen om dit EU-geleide proces te ondersteunen. In de tussentijd nodigen we andere bedrijven, actief op de Europese markt, aan dit reeds beproefde “traffic light”-systeem te gebruiken om zo een breder bewustzijn onder consumenten te creëren.”